Zoeken in De Pinte.be

Home  /  Leven  /  Burgerzaken  /  e-loket

e-loket

Via deze website vindt u heel wat nuttige informatie, documenten en formulieren, maar u kunt ook 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 een beroep doen op de diensten van een elektronisch loket. Een heel aantal documenten van de dienst Burgerzaken kunt u aanvragen via uw elektronische identiteitskaart, itsme of een token.


Naar het digitaal loket


Welke documenten kunt u via het e-loket aanvragen?

    • Aangifte van adreswijziging naar/binnen de gemeente
    • Akte van aanpassing van de registratie van het geslacht
    • Akte van adoptie
    • Akte van aanwezigheid
    • Akte van Belgische nationaliteit
    • Akte van echtscheiding
    • Akte van erkenning (postnataal)
    • Akte van erkenning (prenataal)
    • Akte van geboorte
    • Akte van huwelijk
    • Akte van naamsverandering
    • Akte van nietigverklaring
    • Akte van overlijden
    • Akte van voornaamsverandering
    • Attest van Belgische nationaliteit
    • Attest van gezinssamenstelling
    • Attest van hoofdverblijfplaats
    • Attest van hoofdverblijfplaats met historiek in deze gemeente
    • Attest van hoofdverblijfplaats met volledige historiek
    • Attest van leven
    • Attest van reistoelating minderjarig kind
    • Attest van verblijf en Belgische nationaliteit
    • Attest van verblijfplaats met het oog op een huwelijk
    • Attest van wettelijke samenwoning
    • Attest van wijze van teraardebestelling en/of rituelen
    • Uittreksel strafregister
    • Uittreksel uit de registers
    • Verklaring donatie menselijk lichaamsmateriaal

    Na de verzending van de aanvraag ontvangt u automatisch een bevestiging. Geen bevestiging ontvangen? Controleer of u de aanvraagprocedure volledig afgerond hebt. Neem contact op met de dienst Burgerzaken, tel. 09 280 80 60, e-mail: burgerzaken@depinte.be.


    Aanmelden via uw elektronische identiteitskaart 

    U kunt de elektronische identiteitskaart gebruiken als identificatiemiddel als u over een kaartlezer beschikt. Om u aan te melden, dient u ook uw PIN-code in te geven.

    Hebt u drie maal een foute PIN-code ingegeven, of bent u uw PIN-code vergeten? 
    U kunt onmiddellijk een nieuwe PIN-code aanvragen en activeren bij de dienst Burgerzaken indien u uw PUK-code meebrengt.

    PIN-code en PUK-code kwijt?
    Gratis nieuwe codes aanvragen
    U dient enkele dagen na de aanvraag naar het gemeentehuis (dienst Burgerzaken) te komen om de nieuwe codes te activeren. U kunt ook nog altijd codes aanvragen bij de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis.    

    Aanmelden via itsme

    itsme® is een app op uw smartphone waarmee u uw identiteit kunt aantonen en transacties kunt bevestigen. Om itsme te activeren, moet u: eerst de app itsme downloaden op uw smartphone in de App Store of Google Play en daarna eenmalig uw identiteitsgegevens koppelen aan uw itsme®-account via uw bankkaart of uw eID.

    Als uw itsme®-account is geactiveerd, kunt u zich aanmelden op online overheidsdiensten:
    • klik op de optie Aanmelden via itsme
    • identificeer uzelf door uw GSM-nummer in te geven en klik op 'Versturen'
    • open de itsme®-app op uw smartphone, selecteer de melding 'Ik log in op de online overheid' op uw gsm en bevestig met uw itsme®-code of met uw vingerafdruk
    • u hebt nu toegang tot de online overheidsdienst.

    Aanmelden via een token

    Om een federaal token aan te vragen kunt u terecht bij Service Desk Digitale Transformatie via het online contactformulier
    Meer info over het aanvragen van een federaal token (website van de Vlaamse overheid)

    Elektronische of papieren documenten?

    Na het invullen van uw gegevens kiest u om uw document op papier of elektronisch te ontvangen. Bij uw keuze voor een digitaal document ontvangt u - na de verwerking van uw vraag door de dienst Burgerzaken - een e-mail met de link naar het gevraagde digitale attest of document. Zo kunt u het document downloaden (in pdf-formaat).

    Deze digitale documenten bevatten een digitale handtekening. Opgelet: een dergelijk digitaal document heeft enkel waarde als elektronisch document. U dient het om deze reden elektronisch door te sturen aan de begunstigde, zodat deze de digitale handtekening kan verifiëren. Wanneer een digitaal document afgedrukt wordt, verliest dit document zijn juridische waarde. 

    Uw persoonlijke gegevens

    Overeenkomstig de Europese privacywet - de 'Algemene Verordening Gegevensbescherming' - die sinds 25 mei 2018 van toepassing is, hebt u het recht om uw gegevens te raadplegen en, indien nodig, te verbeteren en te verwijderen.

      Opvolgen van uw aanvragen

      Hebt u vragen over het e-loket?

       Neem contact op met de dienst Burgerzaken,
      Koning Albertlaan 1, De Pinte,
      Tel 09 280 80 60
      e-mail: burgerzaken@depinte.be