Zoeken

Home  /  Leven  /  Burgerzaken  /  Identiteit  /  Elektronische identiteitskaarten (e-ID)

Elektronische identiteitskaarten (e-ID)

Iedereen in België vanaf 12 jaar dient in het bezit te zijn van een elektronische identiteitskaart (eID), tenzij het kind nog over een geldig kidsID beschikt.

Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit bewijzen. Zij heeft het formaat van een bankkaart en is uitgerust met een elektronische microprocessor (chip). De eID's afgeleverd na 1 januari 2022 zijn met twee chips uitgerust:

screen-nnRcv1

U kunt uw eID na afspraak bij de dienst Burgerzaken aanvragen.

afspraak maken

De eID geldigheidsduur:

  • De elektronische identiteitskaart: 10 jaar geldig;
  • eID voor 12-plussers: 6 jaar geldig;

  • eID voor 75-plussers: 30 jaar geldig. Om de 10 jaar moet u wel de certificaten vernieuwen. Doet u dat niet, dan kunt u uw identiteitskaart niet langer gebruiken om bijvoorbeeld uw belastingaangifte online in te vullen.


Het aanvragen van een nieuwe eID:

Voor te leggen stukken:

1. Uw oproepkaart (indien u die kreeg);

2. Uw huidige identiteitskaart. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, of als de kaart vernietigd of gestolen is, breng dan het attest van verlies/diefstal van de politie mee OF vraag er een aan bij de dienst Burgerzaken. Is het de eerste keer dat het verlies wordt aangegeven? Breng dan een ander document mee als bewijs van uw identiteit.

-cemug1-nVY0y1   Een digitale pasfoto kan gratis gemaakt worden op de dienst Burgerzaken. Voor kinderen onder de 3j raden wij aan om contact op te nemen met een professionele fotograaf.

vraag u uw eerste identiteitskaart, dan breng u ook uw (vervallen) kids-ID mee. Als u uw kids-ID kwijt bent, of als het gestolen is, breng dan het attest van verlies/diefstal van de politie of van dienst Burgerzaken.

Prijzen:

  • EID (elektronische identiteitskaart): 22,10 euro;
  • EID eerste afgifte (vanaf 12 jaar): 19,10 euro;
  • EID spoedprocedure: 121,40 euro;
  • EID spoedprocedure met levering in Brussel: 158,30 euro.
In geval van diefstal of verlies van de kaart dient de procedure herbegonnen te worden.

Het afhalen van uw nieuwe eID:

U kunt uw eID na afspraak bij de dienst Burgerzaken afhalen.

afspraak maken
Voor te leggen stukken:
  • Uw oude identiteitskaart OF het attest van verlies/diefstal van de politie of van dienst Burgerzaken;
  • De brief met uw pin- en pukcode die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen (2 a 3 weken na uw aanvraag). Bij verlies van deze codes kan uw kaart niet geactiveerd worden en dienen duplicaten van de codes aangevraagd te worden.
Bij het afhalen van uw identiteitskaart moet u uw vingerafdrukken geven. U kunt dus geen kaart voor iemand anders afhalen. Ook kinderen vanaf 12 jaar moeten hun identiteitskaart zelf afhalen.
 

De PIN- en PUK-code van uw elektronische identiteitskaart vergeten?

De PIN-code dient u in te geven op het moment dat u zich wenst te identificeren met uw elektronische identiteitskaart. U mag uw PIN-code wijzigen bij het afhalen en activeren van uw nieuwe eID.
  • Indien u uw PIN-code vergeten bent of indien de PIN-code geblokkeerd is (nadat u drie maal een foute code ingegeven hebt), dient u zich terug aan te bieden bij de dienst Burgerzaken, samen met de brief waarin de PIN- en de PUK-code staan. Met de PUK-code kan u bij de dienst Burgerzaken uw PIN-code wijzigen of deblokkeren. We helpen u ook graag verder via burgerzaken@depinte.be. Bij verlies PIN, maar PUK bekend, kan de dienst Burgerzaken een nieuwe PIN-code creëren;

afspraak maken 

PUK: Personal Unlocking Key (om de PIN-code te wijzigen of te deblokkeren)
PIN: Personal Identification Number (persoonlijk identificatienummer of code, is ook uw elektronische handtekening)