Dit elektronisch loket maakt het mogelijk om akten van de burgerlijke stand, zoals een geboorteakte of een huwelijksakte, gratis te krijgen 24 uur op 24 en 7 dagen op 7.
Dit is een alternatief voor het
e-loket van de gemeente.
Mijn DOSSIER is de toepassing waarmee je jouw persoonlijk dossier in het Rijksregister kan raadplegen. Met de toepassing Mijn DOSSIER bespaar je tijd en geld.
Je kan met je identiteitskaart via het elektronische loket van Mijn DOSSIER toegang krijgen tot je akten van de burgerlijke stand. De akten die digitaal beschikbaar zijn werden opgemaakt sinds 31 maart 2019*. Akten die daarvoor werden opgemaakt, kun je krijgen via de gemeente van woonplaats of de gemeente van het feit.
* Dit is de lanceringsdatum van de DABS, Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand.
Dankzij Mijn DOSSIER kan je:
• jouw in het Rijksregister geregistreerde gegevens nakijken
• fouten signaleren
• jouw contactgegevens meedelen
• controleren welke instanties jouw persoonlijke gegevens
geraadpleegd hebben tijdens de voorbije zes maanden
• elektronische attesten downloaden of afdrukken, waar je je ook bevindt
Hoe werkt de toepassing?
Om toegang te krijgen tot de toepassing Mijn DOSSIER surf je naar
https://mijndossier.rrn.fgov.be/. Je moet eerst een kaartlezer installeren met de gepaste software (
https://eid.belgium.bel). Daarna krijg je toegang tot Mijn DOSSIER door middel van jouw eID en pincode. Om jouw identiteit te controleren, wordt jouw pincode gevraagd.
Voor meer informatie over de toepassing Mijn DOSSIER kan je terecht bij de Helpdesk van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking via
helpdesk.belpic@rrn.fgov.be.